SWOS Scene: WWW.SENSIMAN.NET, Sensible Manager (SM) - manager SWOS on-line; 10 lig, gramy od 2000 roku!
Languages: pl

Numeracja w Sensible Manager

Sensible Manager to internetowe rozgrywki ligowe i pucharowe futbolu polskiego, niemieckiego i czeskiego, skierowane do wszystkich fanów Sensible World of Soccer, którzy poza manualną grą chcieliby też poprowadzić zespół tylko w roli trenera/managera, z powodu chęci przekonania się jak będzie sprawować się ich własna taktyka, gdy sterowaniem piłkarzy w obydwu zespołach zajmie się komputer, a trenerem przeciwnej drużyny będzie prawdziwy przeciwnik grający również własną taktyką. Sensible Manager realizuje sposób gry [coach vs coach] przy rozgrywaniu meczów w systemie set-matchday-check lub livestream.

Prezes Sensible Manager Chris ma nadzieję, że każdy z Was przyśle własną, niepowtarzalną taktykę, dzięki której będziecie mogli poprawić swoje wyniki. Taktykę można zrobić we wszystkich wersjach SWOS. Wersje gry do rozgrywania meczów (ECE, 96/97 lub fast mode ECE) są najprawdopodobniej jednakowe. Decyzja o wyborze wersji należy do poszczególnych rozgrywających. Jeżeli nie wskażecie do meczu własnej taktyki, to pozostaje wybór 1 spośród 12 standardowych taktyk.

Desygnowanie pierwszego składu – numeracja

W składach, które napotyka się w grze, numery widniejące przy piłkarzach oznaczają numery na koszulkach. Natomiast ustawiając skład w Sensible Manager należy posługiwać się numerami slotów. Bramkarz zawsze ma numer 1, a pozostali piłkarze? Rozpatrzmy taktykę 4-4-2, ponieważ tu numery slotów przypisane są kolejno, począwszy od prawej strony w defensywie. Będą to kolejno: prawy boczny obrońca (2), dwóch środkowych obrońców (3, 4), lewy boczny obrońca (5). Podobnie kontynuuje się numerację dla formacji pomocy. Prawy skrzydłowy (6), defensywny pomocnik (7), ofensywny pomocnik (8) oraz lewy skrzydłowy (9). Prawy napastnik otrzymuje numer (10), a lewy (11).

Numery slotów odnoszą się do konkretnych prostokątów z nazwiskami piłkarzy (), stąd znając schematy mamy pewność, że ustawiając skład w Sensible Manager lub wpisując piłkarza przez edytor składów dla uaktualnienia, będzie on w składzie meczowym w slocie, który założyliśmy. W składzie meczowym sloty są zakotwiczone, dla każdego rodzaju taktyki (4-4-2, 4-5-1, attack, ...) w innej kolejności, toteż jest to cechą charakterystyczną danego ustawienia i na to nie wpływa się. Jednak to od nas zależy ostatecznie, jakie miejsce przebywania na boisku (pin), w zależności od położenia piłki (sektor), ustawimy każdemu z osobna piłkarzowi, co przekłada się na możliwość stworzenia różnych taktyk w ilości (240 do potęgi 350) razy 12. Praktyczny obszar poszukiwań jest jednak zawężony do mniejszej liczby, ponieważ skupiamy się na otrzymaniu skutecznego ustawienia taktycznego.

 

Rys.1. Edytor taktyk.

Numeracja w pozostałych taktykach jest również oparta o formację 4-4-2. Wybierając nową taktykę, SWOS dostosowuje aktualne ustawienie do innej formacji taktycznej, wykorzystując repozycjonowanie slotów najbliższych ku temu. Dotyczy to tylko czterech slotów o numerach (4, 7, 8 i 10). Repozycjonowanie nigdy nie przybiera postaci np. od razu z obrony do ataku, ale przesuwa sloty najwyżej do sąsiedniej formacji, przy jednoczesnym zachowaniu ich numerów z taktyki 4-4-2.

Zmiana numerów na koszulkach lub wymienienie się piłkarzy pozycjami, nie narusza numerów pozycyjnych slotów.
Na skutek wyznaczenia nowego systemu gry, numery slotów nie zmieniają się, lecz tylko położenie tych slotów. Przykład:
- Dla uzyskania taktyki 4-3-3 z taktyki 4-4-2, ofensywny pomocnik (8) jest repozycjonowany do ataku zostając napastnikiem z nr (8).
- Dla uzyskania taktyki 5-3-2 z taktyki 3-4-3, pomocnicy (4, 7) są repozycjonowani do obrony zostając defensorami z nr (4, 7), a napastnik (8) jest repozycjonowany do pomocy zostając pomocnikiem z nr (8).
Podobnie jest z innymi taktykami, a szczegóły rozmieszczenia numerów slotów pokazują poniższe grafiki ustawienia taktycznego.

Na grafikach charakterystyczne jest też rozmieszczenie sąsiednich slotów ze środka pola, gdy są one do siebie w położeniu poziomym. Rosnąca numeracja przebiega wtedy albo od prawej strony do lewej (I) albo od lewej strony do prawej (II), patrząc z perspektywy bramkarza. Jak widzimy wariant (I) występuje przy rozstawieniu w jednej linii, a wariant (II) przy rozstawieniu w dwóch liniach. Slot z nr (10) grafiki przedstawiają po prawej stronie lub centralnie, a nigdy po lewej. Niemniej jednak ustawienie piłkarzy w planszach taktyki jest bez jednoznacznego rozlokowania i nie potrzebuje być związane z prezentacją na grafice.

4-4-2


5-4-1


4-5-1


5-3-2


3-5-2


4-3-3


4-2-4


3-4-3


Wymiatacz


5-2-3


Atak


Obrona


Na stronie własnego klubu, po zalogowaniu, staną się widoczne pola numeracji od 1 do 11. Teoretyczna ilość zawodników w liniach D-M-A, czyli system gry posiadanej taktyki decyduje, którym z powyższych schematów będziemy musieli się kierować przy ustalaniu numeracji. Dla standardowych taktyk, system gry jest taki sam jak nazwa taktyki.
Aby zobaczyć w jakim systemie gry własna taktyka została stworzona, należy wysłać taktykę na serwer i wyznaczyć ją do meczu. Po chwili pojawi się schemat z naniesioną numeracją, według której ustawiamy skład. To samo możemy zrobić z poziomu gry, zaczynając od importu własnej taktyki. W składzie przedmeczowym rozpoznajemy po grafice ustawienia taktycznego, system gry własnej taktyki. Jeżeli jest to 5-3-2, to powyżej odnajdujemy schemat dla 5-3-2 i ustawiamy według niego.
Należy mieć też na względzie to, że w Edit Tactics można nadać dowolne ustawienie po boisku piłkarzowi. Np. w taktyce 4-4-2 slot lewoskrzydłowego nr (9) można wykorzystać do przewagi w ataku (jako 3 napastnik), dlatego myśląc o obsadzie tej pozycji, nadal powinno się podać numer 9.

W każdej taktyce zawodnik na pozycji 10 będzie pierwszym egzekutorem rzutów karnych. Wykonanie przechodzi na slot 11, kiedy z czerwoną kartką jest slot 10. Dlatego należy zadbać, aby ten piłkarz (napastnik, pomocnik lub obrońca) posiadał wysoką umiejętność Finishing (max 7), co nie oznacza, że piłkarz o niższej umiejętności F nie wykorzysta jedenastki. Oczywistym jest, że parametry (0, 8, 1, 2) nie gwarantują zanadto powodzenia. Przy wykonywaniu rzutu karnego nie liczy się umiejętność Shooting V.

Rys.2. Zmiana taktyki przed meczem. Po lewej skład meczowy, po prawej grafika ustawienia taktycznego wraz z systemami gry do wyznaczania. Kolejność slotów jest połączona z miejscem ustawienia piłkarzy na schemacie. Pozostałe opcje: tryb gry Player / Coach, start Play Match, wyjście, podgląd drużyny przeciwnej i edytor taktyk.

Autor: Bliszka, Data: 27.04.2010