SWOS Scene: WWW.SENSIMAN.NET, Sensible Manager (SM) - manager SWOS on-line; 10 lig, gramy od 2000 roku!
Languages: pl

Porady Gracza

Text ten jest przeróbką działu PORADY z polskiej strony o SWOS'ie - SWOS FANSITE autorstwa Nowacka. Wielkie podziękowania i zapraszam serdecznie do lektury podstawowych porad dotyczących gry w SWOS'a.

SPIS TREŚCI

Znajdziesz tu porady jak strzelać gole, rozgrywać piłkę , oraz jak ustawić mądrze taktykę by wracać na tarczy :).

I. Wskazówki ogólne

1. Kontrolowanie piłki , strzał , prędkość , główka , odbiór , wślizgi są różne u każdego zawodnika. Przy każdym piłkarzu w grze znajduje się kilka literek oraz gwiazdki ( mecz towarzyski lub reprezentacji ) lub cena ( w karierze ) np.


Literki typu :
- M ( pomoc )
- A ( atak )
- G ( bramkarz )
- LW ( lewy pomocnik )
- D ( obrona ),
oznaczają pozycję zawodnika. W polskiej wersji przetłumaczyłem je na:
- B ( bramkarz )
- O ( obrońca )
- P ( pomocnik )
- N ( napastnik ).

Literki żółte są cechami w których dany zawodnik jest najlepszy . Czyli w przypadku W.Kowalczyka najlepszymi cechami są :
- V ( shooting - strzał )
- F ( finishing - wykończenie)
- H ( heading - główka).

Pozostałe literki to :
- T ( tackling - wślizg )
- P ( passing - podanie )
- C ( ball control - kontrola piłki )
- S ( speed- prędkość ).

2. W tej grze, inaczej niż w innych symulatorach piłkarskich, piłka nie klei się do nogi. Wszystko zależy od C (Ball control ) zawodnika. Jeśli więc zaczynasz, potrenuj rajdy z piłką każdym zawodnikiem.

3. Wszystkie komendy ( strzał , podanie etc.) wydajesz klawiszem strzał (ustaw go w instalacji), a ławkę rezerwowych wzywasz guzikiem PAGE DOWN. Kierunek lotu lub bieg zawodnika kontrolujesz strzałkami.

4. Jeżeli opanowałeś kontrolę piłki, należałoby wiedzieć, co z nią dalej zrobić. Strzały na bramkę można oddawać proste lub podkręcone.

4.1. Piłkę podkręcasz po naciśnięciu strzału. W tym celu należy trzymać ten klawisz i wskazać kierunek lotu piłki ( prawo lub lewo ) . Uzyskujemy w ten sposób rotację.

II. JAK STRZELAĆ GOLE ?

Istnieje kilka sposobów by zdobyć pewną bramkę. Przedstawię je za pomocą rysunków. :

0. Wejście z piłką do bramki

Najprostszym sposobem na zdobycie gola jest wejście z piłką do bramki. Nie zawsze to wychodzi, czasem obrońcy zatrzymają cię wślizgiem ( i będzie karny ) lub wybiją ci piłkę spod nóg. Bramkarz się zawsze na to nabiera i szybkim zawodnikiem możesz strzelać tak do woli.

(Nie jest to nawet strzał na bramkę ,więc oznaczyłem go jako 0. sposób na gola :))

1. Strzał z ukosa

Z lewej lub prawej strony.



2. Strzał na wprost

Najlepiej wychodzi za pola karnego.



3. Strzał podkręcony

( lewo lub prawo )



4. Strzał z akcji po podaniu kolegi na polu karnym

Lekko podajesz i strzelasz drugim zawodnikiem.



5. Rzut rożny

Po naciśnięciu strzału, wciśnij przeciwny kierunek do lotu piłki ( w tym przypadku lewo ) - piłka powinna się lekko unieść. Kiedy będzie na wysokości twojego gracza ( patrz rysunek) naciśnij strzałkami na ukos w dół w kierunku rogu, z którego wyleci piłka. Jednak nie każdym zawodnikiem można strzelić z rogu, musi on dobrze strzelać z główki.



6. Rzut rożny - podaniem

Zawodnik wykonujący rzut rożny podaje do swojego partnera, który stoi naprzeciwko niego. Po podaniu, partner wrzuca piłkę na pole karne lub podaje do trzeciego zawodnika swojej drużyny. Ten strzela bramkę po ukosie lub na wprost.



7. Rzut wolny niedaleko bramki

Jeżeli stoisz naprzeciwko słupka bramki wystarczy nacisnąć klawisz w dół i mocno strzelić, nawet murek nie zatrzyma wtedy piłki.



8. Rzut karny

Karne najlepiej strzelaj po narożnikach.



III. Rady dotyczące meczu

- najlepszą obroną jest atak
- nie wyrzucaj nigdy piłki w ostatnich minutach na rogi, gdyż komputer może Ci strzelić gola ze stałego fragmentu gry (zależy oczywiście z kim grasz, z Brazylią czy San Marino :))
- mecz skończy się, gdy piłka ( po 90. minucie ) znajdzie się poza twojš połową
- możesz daleko wykopywać piłkę, trzymając przycisk strzału i równocześnie naciskając w dół lub w górę ( w przeciwnym kierunku do twojej bramki ). Piłka powinna polecieć inaczej (czyt. dalej) niż po zwykłym strzale
- ostre wślizgi nie są najlepszą radą na odbiór piłki na całym boisku. Najlepiej przechodz przez zawodnika z przeciwnej drużyny. W ten sposób traci on piłkę lub chociaż na chwile trochę mu przeszkodzisz
- jeżeli twój zawodnik został sfaulowany przez przeciwnego gracza i zaczął się zwijać oznacza to, że doznał kontuzji
- zmiany możesz dokonać naciskając kilka razy strzałkę w lewo lub w prawo ( w zależności od połowy na której grasz | wciskając guzik PAGE DOWN od razu pojawia się ławka rezerwowych ). Pózniej po naciśnięciu na trenera pojawia się lista twoich graczy. Jeżeli przy którymś zawodniku jest krzyżyk oznacza to, że ma lekką kontuzję. Jeśli jest migający krzyżyk kontuzja jest ciężka i szybko zmień zawodnika, gdyż w następnych meczach już szybko go nie zobaczysz zdrowego :) ( jak grasz w karierę lub turniej to bardzo ci się to przyda).
- kontuzjowany zawodnik gra oczywiście gorzej, niż jego zdrowy kolega.

IV. Tworzenie własnej taktyki

Jak zrobić, aby przy rozgrywaniu akcji, każdy zawodnik biegał po boisku w wskazanym przez ciebie kierunku:

1. Po pierwsze należy edytować wybraną taktykę przed meczem lub w menu wybrać opcję edytuj taktykę
2. Następnie możesz ustawić każdego zawodnika w dowolnym miejscu klikając na niego przyciskiem strzału i przesuwając go gdzie chcesz
3. W ten sposób ustawiasz też taktykę, jaka będzie czy ofensywna czy defensywna klikając na piłkę i przesuwając ją po boisku. Cały zespół się przesuwa i gra ustawionymi przez ciebie strefami.
4. By wskazać zawodnikom kierunek poruszania się po boisku , należy kliknąć ( przyciskiem strzału ) na piłkę odczekać ok. 1 lub 2 s. Pózniej wciskając guzik kierunku , wskazać drogę poruszania się zawodników. Jeżeli będziesz wciskał kilka razy w lewo lub w prawo to strzałki będš się zmieniały przy każdym zawodniku.



Jeżeli chcesz się podzielić swoimi doświadczeniami lub znasz znakomity sposób jak strzelić gola pisz na mój adres : swos@swos.pl

Wielkie podziękowania dla Nowacka za udostępnienie tego textu !

Autor: Tomplus, Data: 17.10.2008