SWOS Scene: WWW.SENSIMAN.NET, Sensible Manager (SM) - manager SWOS on-line; 10 lig, gramy od 2000 roku!
Languages: pl

Tworzymy taktykę 343

Zacznę od najważniejszego w piłce nożnej, a więc strzelenia jak największej ilości bramek w meczu, co niewątpliwie przyczyni się do naszego zwycięstwa.
W "SWOS" jak wiemy są dwa najprostsze a zarazem najskuteczniejsze sposoby strzelenia bramki. Pierwszy z nich to bieg z piłką na bramkę przeciwnika pod tzw. "kątem", czyli w odległości mniej więcej 2 - 3 cm. od narożnika pola karnego w stronę środka bramki (jednostka taka jaką widzimy na monitorze ;-), a następnie oddanie strzału po minięciu "szesnastki" po około 2 - 3 cm. (Tu akurat odległość jest również uzależniona od naszego snajpera jak i bramkarza przeciwnika, jeśli mamy napastnika obdarzonego silnym strzałem, możemy go wykonać z dalszej odległości i vica verse jeśli słabszym, to z bliższej). Sposób ten działa zarówno jeśli biegniemy z prawego jak z lewego narożnika pola karnego.

Drugi sposób strzelenia bramki to bieg na wprost bramkarza i strzał na bramkę z jednoczesnym podkręceniem piłki (w zasadzie najlepiej kiedy podkręcimy ją w ostatniej fazie lotu)
To właśnie ten drugi sposób jest najczęściej wykorzystywany przeze mnie podczas meczu, a "pomaga" temu właśnie taktyka 3-4-3
Wiemy, że w taktyce tej rozstawienie piłkarzy jest następujące : 3 obrońców, 4 pomocników i 3 napastników. Wygląda to mniej więcej tak :


GK
DR DC DL
RW DMC LW

MC
AC
AC

AC

Zacznę od formacji obrony.
Najmniej ważnymi piłkarzami z linii obrony są DR i DL. Komputer przeważnie tuż pod naszą bramką akcję skupia w środkowej części boiska, tak więc dużo pracy ma nasz DC, natomiast DR i DL, jedynie mogą nam, pomóc kiedy komputer próbuje przedrzeć się pod naszą bramkę pod "kątem", wtedy celny wślizg któregoś z bocznych obrońców może uratować nas przed stratą bramki.

DR i DL są natomiast pomocni w rozwijaniu akcji, gdyż na ogół są to szybcy piłkarze (podobnie jak RW i LW).
Jednak najwięcej pracy, jak się w praktyce okazuje ma.....DMC. Otóż jeśli komputer prowadzi akcję krótkimi podaniami, nasz DMC bardzo często podąża za piłką i często (i tu pragnę zwrócić uwagę na ważny parametr tego zawodnika a mianowicie szybkość ) potrafi dogonić rywala odbierając mu piłkę.
Pomogą on również w konstruowaniu akcji, wykorzystujemy go do krótkich podań (szybki kontratak) i wraz z MC w szybki sposób przedostaniemy się do linii ataku, a tam możemy już pokierować piłkę albo do naszego wysuniętego napastnika lub do któregoś z "bocznych" napastników.

RW i LW w zasadzie nie odgrywają ważnej roli na boisku aczkolwiek, możemy wykorzystywać ich atut szybkości (podobnie jak DR i DL) w konstruowaniu akcji skrzydłami, z tym że jest to już wyższa szkoła jazdy ze względu na bardzo częste operowanie kursorami (szczególnie kiedy już przedrzemy się do linii ataku)
Natomiast nasi snajperzy są najważniejsi na boisku z wiadomo względu - strzelania bramek :-) Tak więc ich dobór to moim zdaniem bardzo ważny etap w konstruowaniu naszego zwycięskiego składu. tak więc nasi boczni napastnicy powinni więc takie cechy jak : szybkość, panowanie nad piłką i jeśli ktoś świetnie operuje kursorami i wykorzystuje ich do strzelania bramek z "kąta" to i oczywiście przydałby się silny strzał. Natomiast nasz wysunięty napastnik powinien mieć przede wszystkim silny strzał a także panowanie nad piłką, szybkość znajduję się tutaj na drugim miejscu ze względu na to iż bardzo łatwo jest go "uruchomić" podaniem na szesnasty metr, a stamtąd droga do bramki jest już niedaleka. Wystarczy przyjęcie obrót i strzał (niezapominajmy o podkręcaniu piłki)

Na koniec bramkarz - moim zdaniem wybór zawodnika na jego miejsce to kierowanie się przede wszystkim tym......aby zawodnik był oznaczony GK ;-) W tej grze nawet strzały z za połowy boiska, potrafi przepuścić nawet jakiś gwiazdor :-(
Podsumowując : bardzo dobra taktyka jeśli strzelamy bramki biegnąc na wprost bramkarza i jeśli w konstruowaniu akcji wykorzystujemy środek boiska.

Najważniejsze parametry zawodników taktyce 3-4-3 :
DC - panowanie nad piłką,
DR - szybkość
DL - szybkość
DMC - szybkość, panowanie nad piłką
RW - szybkość, panowanie nad piłką (jeśli kontratak odbywa się po skrzydle)
LW - szybkość, panowanie nad piłką (jeśli kontratak odbywa się po skrzydle)
MC - szybkość, panowanie nad piłką
AC(wysunięty) - strzał, panowanie nad piłką
AC, AC - szybkość, panowanie nad piłką i strzał (jeśli wykorzystujemy ich do strzelania bramek pod "kątem"

To tyle. Mam nadzieje, że komuś powyższe wskazówki przydadzą się (podkreślam, iż jest to moja subiektywna ocena taktyki ;-)


Źródło: Centrum SWOS

Autor: Tomii, Data: 26.06.2006